Z krize do zisku za tři měsíce: Jak jsem s PPC reklamou zachránila svůj butik
Přemýšlela jsem, jestli ten příběh vůbec sdílet. Je v něm spousta mých chyb, trapných začátečnických pokusů a omylů. Ale na druhou stranu – možná někomu pomůže, když popíšu, jak jsem jako holka, co na vysoké propadala z marketingu, dokázala pomocí PPC reklamy Pardubice vytáhnout svůj malý butik z existenční krize. A to s rozpočtem, o kterém by se marketingoví konzultanti asi jen smáli.
Takže jestli máte vlastní malý byznys v regionu, tohle je pro vás. Není to žádné marketingové školení ani chytrý článek od experta. Je to příběh ženské, která neměla na výběr a musela se naučit pracovat s nástroji, o kterých předtím skoro nic nevěděla.
Bod zlomu: když zjistíte, že vám dochází peníze
Nejhorší je ta bezmoc. Pamatuju si ten moment, kdy jsem po zavíračce seděla na podlaze svého prázdného butiku, kolem sebe haldy neprodaného oblečení, a brečela nad excelovou tabulkou. Čísla byla neúprosná – ještě dva takové měsíce a budu muset zavřít.
Můj malý butik v okrajové části Pardubic byl můj splněný sen. Investovala jsem do něj všechny úspory, přesvědčila jsem i svoje rodiče, aby mi pomohli. A teď, po roce a půl, to vypadalo, že všechno ztratím.
COVID, inflace, změna nákupních zvyklostí – to všechno na nás malé obchodníky dolehlo úplně jinak než na velké e-shopy. Musela jsem něco změnit, a to rychle. Problém byl, že jsem neměla peníze na drahé marketingové konzultanty nebo velkou reklamní kampaň.
"Zkus PPC reklamy, to je teď jediná cesta, jak se dostat k zákazníkům, když ti chybí velký rozpočet," poradila mi kamarádka, která pracuje v marketingu. Znělo to jako dobrý nápad, ale já jsem o tom nevěděla vůbec nic.
Když jde opravdu do tuhého
Vygooglila jsem si, co to vlastně PPC reklama je. Pay Per Click – platíš jen za kliknutí. To znělo rozumně pro můj omezený rozpočet. Jenže pak jsem otevřela Google Ads a dostala jsem záchvat paniky. Milion možností, nastavení, metrik, o kterých jsem nikdy neslyšela.
"Cílové publikum? Konverzní akce? Skóre kvality? Co to sakra všechno je?" nadávala jsem na svůj monitor. První dva dny jsem strávila tím, že jsem se snažila Google Ads vůbec pochopit a nastavit první kampaň.
Výsledky byly... no, řekněme, že jsem si vyzkoušela, jak rychle může člověk prohnat pár tisíc korun bez jediného reálného zákazníka. Klíčová slova jsem vybrala špatně, rozpočet jsem nastavila nesmyslně a cílila jsem na lidi po celé republice, místo abych se soustředila na Pardubice a okolí.
Nejhorší bylo, když mi Google poslal vyúčtování a já si uvědomila, že jsem právě vyhodila z okna peníze, které jsem nutně potřebovala na nájem. To byla ta chvíle, kdy jsem si uvědomila, že buď to vzdám, nebo se do toho opřu opravdu naplno.
Bod obratu: pochopení místního trhu
Rozhodla jsem se udělat něco, co bych normálně nikdy neudělala – zavolala jsem si o pomoc. Byla to vlastně záchranná akce. Našla jsem si malou agenturu PPCprofits.cz, která se specializovala na regionální marketing. Neměla jsem peníze na to, aby mi kampaně vedli oni, ale byla jsem zoufalá a potřebovala jsem aspoň konzultaci.
"Hele, upřímně řečeno, ty máš butik v Pardubicích, takže 90% lidí, co ti Google posílá teď, jsou úplně k ničemu. Lidi z druhého konce republiky si od tebe nic nekoupí, pokud nemáš e-shop, a ty ho nemáš," řekl mi na rovinu jejich konzultant.
A pak mi vysvětlil základní princip, který změnil všechno. U regionálního podnikání musíš cílit regionálně. Je lepší mít 100 návštěvníků z Pardubic a okolí než 1000 z celé republiky. A hlavně – musíš najít ty správné fráze, které lidi v tvém městě zadávají do vyhledávání.
To byla moje první velká lekce. Místní vyhledávají jinak. PPC reklamy Pardubice vyžadovaly jiný přístup než celostátní kampaně. Lidé hledají názvy konkrétních čtvrtí, používají nářečí, mají své specifické způsoby, jak popisují to, co hledají.
Moje první vlastní PPC kampaň, která skutečně fungovala
Na základě té konzultace jsem kompletně předělala svou kampaň. Místo obecných slov jako "dámské oblečení" nebo "butik" jsem začala cílit na fráze jako "dámský butik Pardubice" nebo "butik Pardubice Polabiny" (což je čtvrť, kde se můj obchod nachází).
Klíčem bylo i to, že jsem se naučila nastavit správný okruh kilometrů kolem Pardubic. Zjistila jsem, že zákazníci jsou ochotni přijet i z okolních vesnic a menších měst, ale musela jsem ten okruh nastavit realisticky.
Rozpočet jsem rozdělila na menší části a testovala jsem, kdy moje reklamy fungují nejlépe. Zjistila jsem překvapivou věc – nejvíc zákaznic přicházelo díky reklamám zobrazeným ve čtvrtek odpoledne a v pátek dopoledne. Zřejmě už přemýšlely o víkendovém outfitu nebo dárku.
"To je neuvěřitelné, jak ty místní rozdíly mění všechno," říkala jsem si, když jsem procházela data. "Kdybych cílila podle obecných marketingových příruček, nikdy bych tohle nezjistila."
První zákaznice z PPC a ta radost...
Po týdnu optimalizace se stalo něco, v co jsem už skoro přestala doufat. Do obchodu přišla zákaznice a řekla: "Našla jsem vás na internetu, když jsem hledala butiky v Pardubicích."
Musela jsem se držet, abych ji neobjala. Byla to první zákaznice, kterou mi přivedla moje vlastní PPC kampaň. A nezůstalo jen u ní. Během prvního měsíce se zájem postupně zvedal. Po třech měsících jsem už měla o 40% víc zákaznic než před začátkem kampaní.
To, co mě překvapilo nejvíc, byla kvalita těch zákaznic. Nebyly to náhodní kolemjdoucí, kteří se jen přišli podívat. Byly to ženy, které už měly zájem o to, co nabízím. Konverzní poměr (další slovo, které jsem se naučila) byl mnohem vyšší než u náhodných návštěvnic.
"To je přesně ten rozdíl mezi reklamou v letáku a PPC," vysvětlil mi později konzultant. "V letáku oslovuješ všechny bez rozdílu. V PPC mluvíš jen s těmi, kdo už aktivně hledají to, co prodáváš."
Expanze: když jeden úspěch vede k dalšímu
Díky úspěchu v Pardubicích jsem začala přemýšlet o rozšíření. Ne o novém kamenném obchodě – na to jsem ještě neměla prostředky – ale o rozšíření dosahu na další města. Jednou z možností bylo použít PPC reklamy Ústí nad Labem, kde bydlela moje sestra a měla tam spoustu kontaktů.
Zvažovala jsem, že by se u ní mohly konat třeba módní večery s oblečením z mého butiku. Řešila jsem, jestli má smysl inzerovat v jiném kraji, když nemám kamennou pobočku. Nakonec jsem se rozhodla pro experiment: vytvořila jsem speciální kampaň cílenou na Ústí a okolí, kde jsem propagovala "výjezdní módní večery".
Překvapivě to zabralo. I když to byl úplně jiný kraj, koncept módních večerů v domácím prostředí se skupinkou kamarádek se ukázal jako skvělý nápad. Stačilo mi jednou za měsíc přijet s autem plným oblečení a uspořádat u sestry pár večerů, na které se ženy registrovaly přes formulář z mojí reklamy.
"Je to úžasný, jak za tak malý peníze dokážeš pokrýt tolik potenciálních zákaznic," divila se moje sestra, která sama podniká v jiném oboru. "Já za inzerci v místních novinách platím třikrát tolik a výsledky jsou mizerný."
Co mi tahle zkušenost dala?
Dneska, když se ohlížím za tou krizí, jsem vlastně ráda, že jsem si tím prošla. Naučila jsem se něco, co bych jinak pravděpodobně nikdy nezkoušela. A ukázalo se, že i holka, která na škole propadala z marketingu, se dokáže naučit pracovat s PPC reklamami tak, aby jí zachránily byznys.
Tohle je podle mě vzkaz pro všechny drobné podnikatele v menších městech: nenechte se odradit zdánlivou složitostí online marketingu. Ano, učení chce svůj čas. Ano, uděláte spoustu chyb. Ale ten pocit, když vidíte, jak se vaše snažení projevuje v reálných číslech, je k nezaplacení.
Když dneska vidím, jak marketingoví experti mluví o milionových rozpočtech a složitých strategiích, jen se usmívám. Moje butikové "impérium" se pořád skládá jen z jedné kamenné prodejny a pár výjezdních akcí. Ale je ziskové a roste. A to všechno díky tomu, že jsem jednou v zoufalství zkusila nejdřív PPC reklamy Pardubice a pak i další regiony.
"Je zvláštní, jak vás krize donutí růst," říkám často, když se mě někdo ptá na můj příběh. "Kdybych nebyla na dně, nikdy bych se nepustila do něčeho, čemu vůbec nerozumím. A nikdy bych neobjevila tohle nové pole, které mi teď přináší většinu nových zákaznic."
Takže jestli jste na podobném místě, jako jsem byla já – nevzdávejte to. Zkuste to. I s malým rozpočtem můžete přes PPC reklamy oslovit přesně ty lidi, kteří už hledají to, co nabízíte. Stačí se soustředit na váš region a mluvit jazykem vašich potenciálních zákazníků.
Publikováno: 19. 05. 2025
Kategorie: Tipy a rady