Rozšiř si obzory

Umíte si ověřit, že vaše pneumatiky mají vzorek v pořádku?

Na suchých silnicích dokážeme autem jet celkem bezpečně i v případě, že vzorek pneumatik už nepatří mezi ty nejnovější. Jakmile ale začne pršet nebo sněžit, o bezpečnosti při jízdě na sjetých gumách nemůže být ani řeč. Umíte si ověřit stav dezénu pneumatik na svém autě?

Jménem zákona

Hloubku vzorku nemůžeme odhadnout jen tak podle oka nebo si ji vymyslet, je jasně stanovená zákonem. Tedy přesněji je stanovena minimální hloubka, se kterou můžete vyjet na veřejnou komunikaci. Sjeté gumy jsou pro jízdu nebezpečné a to i v případě, že jsou sjeté nerovnoměrně. Mohou totiž ovlivnit geometrii kol a ovladatelnost auta. Každá pneumatika má daný vzorek, který je zodpovědný za její vlastnosti i vhodnost pro jízdu na různém povrchu. Výrobci neustále inovují a vylepšují vzorky, aby lépe odváděly vodu, lépe držely na silnici a samozřejmě také inovují směs materiálu, ze kterého je pneumatika vyrobena. Chtějí tak docílit co nejlepších jízdních vlastností v různém počasí. Naše podmínky, kde se střídá teplé a studené počasí, je vhodné pro dva druhy pneumatik, letní a zimní. Ty v pneuservisu na jaře a na podzim měníme a dáváme na auto ty, které jsou pro následující období vhodnější.

Přezutí bez rizik

Aby se předešlo zbytečným rizikům a ohrožení ostatních účastníků silničního provozu, může pneuservis dát na auto jen takové gumy, které splňují pravidla. Není tedy problém přezout na použité pneumatiky, pokud mají dostatečně hluboký vzorek. Ten totiž mimo jiné odvádí vodu ze stopy pneumatiky do boku pro bezpečnou jízdu, což zvlášť v zimním období je velmi důležité. Hloubka dezénu nových pneumatik bývá kolem 7 – 8 mm a u zimních až 9 – 10 mm. Zákonem daná minimální hloubka dezénu pro letní gumy je 1,6 mm a pro ty zimní 4 mm. Je to proto, že zimní gumy potřebují vzorek vyšší kvůli jízdě na sněhu a sněhové břečce. Měření hloubky provádíme v hlavních dezénových drážkách ideálně hloubkoměrem, který poskytne přesné údaje, bohužel ne vždy ho máme po ruce. Proto můžeme vyzkoušet rychlé, orientační měření pomocí pětikorunové mince. Tu zasuneme do drážky tak, aby číslice 5 byla hlavou dolů a podíváme se, co vše je z ní vidět. Pokud jen část, máme hloubku v pořádku, pokud celá, měli bychom gumy co nejdříve vyměnit.

Opotřebení pneumatik je závislé na mnoha faktorech včetně stylu naší jízdy, tlaku v pneumatikách i geometrii kol. Hloubku vzorku bychom měli kontrolovat průběžně a nikoli nárazově.

Napsat komentář

Klikni a přidej komentář