Kdy se začala garážová vrata otevírat nahoru?

Ochránit své auto před nenechavými lidmi i před rozmary počasí nám pomáhá garáž, která je součástí mnoha rodinných domů. Její bezpečí zajistí garážová vrata.

Nejen do stran

Před pár desítkami let jsme se setkali téměř výhradně s vraty, která se otevírala do stran. Dvoukřídlá vrata jsou i dnes populární, vyžadují ale dostatečný prostor před garáží. To však u mnoha domů není reálné z mnoha důvodů. Výjezd z garáže vede do kopce nebo po opuštění garáže vjedeme přímo do silnice a otevřená křídla vrat narušují plynulý provoz. Do takových míst se pak více hodí garážová vrata sekční, která se otevírají zasouváním jednotlivých panelů pod strop garáže. Tento mechanismus vymyslel C. G. Johnson v roce 1921. Podélné desky pospojoval k sobě a tím umožnil jejich postupné zasouvání pod strop díky vyvažování pružinou. Velmi rychle se jeho vynález dostal mezi širokou veřejnost v USA, Evropa si na tento objev musela ještě pár let počkat, zde se první vrata tohoto typu vyrobila až v roce 1958 v Hamburku. O pět let později pak vrata zdokonalil o elektrické ovládání, což přispělo k pohodlnějšímu používání vrat.

Uvnitř pod stropem

Dnes už se garážová vrata ovládají automaticky a není nutné spoléhat na pružinu. Vodící kolejnice se instalují pod strop a zasouvací mechanismus se pak stará o hladké otevření nebo zavření vrat. Tím, že se jednotlivé sekce vrat zasouvají dovnitř garáže, je před ní potřeba jen minimální místo, navíc jsou volné i stěny a lze na ně přidělat police či regály a získat tak ukládací prostory. Nejsou však vhodná do garáží s nízkým stropem nebo sníženým vjezdovým otvorem, u těch je lepší zvolit vrata posuvná, které se zasouvají podél zdi. V současné době patří sekční garážová vrata mezi nejoblíbenější typ. Lze je také doplnit o madla, větrací mřížky, dálkové ovládání, okénka nebo dveře pro snadnější přístup do garáže.

Publikováno: 28. 10. 2020

Kategorie: Rozšiř si obzory

Autor: Denisa Štumplová